سفارش تبلیغ
صبا ویژن
لوگوی وبلاگ
 

دسته بندی موضوعی یادداشتها
 
GIO ، فرهنگ مدیران ، فرهنگ مدیریتی ، Corruption ، شفافیت ، عقلانیت ، فرافکنی ، Corruption Gateways ، General Inspection Organization ، accountability ، accountablity ، Affairs Process Goodness ، Affordability of monitor ، Anti Rent Urbannism ، anti-corruption will ، Citizen Rights ، Citizenship ، Collusion ، فساد اداری ، فسادستیزی ، فلسفه اسلامی؛ هستی و چیستی ، فلسفه شفافیت، چرایی شفافیت، مبانی شفافیت ، قانون ، گلوگاه های شش گانه فساد اداری و مدعیان مبارزه با فساد ، گلوگاه های فساد، بسترهای فساد، سرچشمه های فساد، منشاء های فساد ، گلوگاه های فساد، بسترهای فساد، سرچشمه های فساد، منشاء های فساد،آ ، مانع زدایی ها ، معرفی کتاب مغالطه پژوهی نزد فیلسوفان مسلمان ، مفهوم شناسی افشاگری ، منشـور اخـلاقی- منطقی ، منطق چیست؟ ، موانع تولید ، موانع فرهنگی ، نظارت ، هویت اسلامی ما ، government bodies ، indicators ، Integrity ، Iran Executive Body ، Kinds of Rent ، OMBUDSMAN ، Participatory Urban Planning ، Rent ، Rent Seeking ، Rentier Urbanism ، Selling of Floor Area Ratio ، Supervision ، The Affairs Process Goodness ، Urban Planning ، Well-Execution of Law ، آشـنایی با منطق فـازی ، اراده مبارزه با فساد ، اسلام؛ جهانی شدن یا جهانی سازی؟ (گفتاری در باب جنگ نرم) ، افشاگر ، افشاگری ، المغالطات ، المغالطه ، المغلط ، المنطق ، انتقاد ، ایمان افـــزایی و راه های آن ، بهانه ، پارادوکس دروغگو ، پارادوکس اعدام غیر منتظره ، پارادوکس منطقی چیست؟ ، پارتی بازی ، پاسخگویی ، پشتیبانی ها ، تعمیق باورهای دینی و اعتلای هویت اسلامی ، توطئه ، جـزم و جمـود از منظر روایات ، جزم و جمود در تاریخ اسلام ، جـزم و جمـود، آفت دینداری ، جزم و جمود، تعصب و استدلال ناگرایی ، چگونه فکر کنیم؛ متدولوژی فکر و بحث از مغالطات ، حامی پروری ، حسن جریان امور ، خلاصه نظریه های صدق ، خویشاوندگرایی ، دروغ ، دو پارادوکس منطقی ، دین گرایی چرا و چگونه؟؛ چه کنیم تا گرایش به دین و دینداری ... ، روش شناسی فلسفه ملاصدرا ، سازمان بازرسی کل کشور ، سال 1400 ، شاخص اراده مبارزه با فساد ، شاخص ها ،

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :35
بازدید دیروز :8
کل بازدید :61987
تعداد کل یاداشته ها : 37
103/2/14
10:25 ص
کد وبگذر شما

جزم و جمود در تاریخ اسلام

رضا عارف

در باب جزم و جمود اگر بخواهیم با نگاهی تاریخی بنگریم باید بگوییم تاریخ اسلام شاهد دو جریان نادرست و متقابل بوده‌است:

1.  یکی جریان افراطی یعنی دخل و تصرف‌های بی‌جا در دستورهای  دینی به واسطه یک خیالات و یک ملاحظات کوچک که می‌توان آن را جهالت خواند.

2.  جریان دیگر جزم و جمود بی‌جائی است که برخلاف اسلام است. این جمودها از‌ ناحیه دوستان محتاط بوده است ولی احتیاطهائی که صددرصد برضرر اسلام  تمام‏  شده است .

البته یک جریان معتدل‏  هم همیشه وجود داشته است اما برای اینکه جریان معتدل را بشناسیم.  باید نخست این دو جریان افراطی و تفریطی درست شناخته‌شود. (رک: مطهری، 1373، ج 1: ص86)

در تاریخ اسلام دو گروه تأثیرگزار دچار جزم و جمود بودند یکی اخباریون و دیگری خوارج.

برخی معتقدند فکر اخباریگری، در  میان مشرق زمین مقارن با فکر مادیگری در غرب بوده است. (رک: همان: ص 150) مقارن با  پیدایش اخباریگری در شرق، عده‏ای در غرب پیدا شدند که فلسفه حسی را ابداع  کردند و گفتند ما  جز آنچه به چشم ببینیم یا به وسائل دیگر به وجود  آن پی ببریم هیچ چیز  دیگر حتی عقل را قبول نداریم و به این ترتیب طرفدار حس و مخالف عقل شدند.و این در همان زمانی بوده است که روابط بین ایران صفوی و دول اروپا به نحوقویبرقرار بود و اتفاقاً همزمان با این جریان در شرق هم نهضت ضد عقلی پیدا شدولی نه به آن صورت بلکه به عنوان طرفداری از اخبار. (رک: همان: ص 150)

اخباریین مظهر کامل جمودند. ایشان روایات صحیح و ضعیف را با هم‏یکی می‌دانند و به این جمود هم قناعت نکردند بلکه تعصب شدیدی نسبتبه اخبار و روایت‌هادارند.(رک: همان: ص 146و150)

اما آنچه در اینجا مدنظرماست جریان خوارج است. که غالب روایاتی که در این بخش نقل می‌کنیم با این گروه مرتبط است. اولین جریان جمودآمیزی که در تاریخ اسلام ظهور کرد جریان فکری خوارج بود. خطر و مفسده خوارج بسبب جنگ و خون‌ریزی‌ها و کشت و کشتارها و از جمله به شهادت رساندن امام علی‌(ع) نبود، بلکه جمود فکری و خشکه مقدسی که داشتند بزرگ‌ترین خطر ایشان محسوب می‌شد.(همان: ص 115) این گروه مهمترین ممیزه انسانی یعنی عقل را بها نمی‌دادند. این درحالی بود که در روایات اسلامی عنصر عقل و تعقل اهمیت ویژه‌ای داشت.

آنچه اسلام از یک مسلمان می‌خواهد اعتدال و طریق وسطی است و اتفاقاً بزرگترین شخصیت‌ اسلام پس از پیامبر(ص) یعنی امام علی(ع) قربانی جریان خوارج و جمود فکری ایشان شد. بطوری که در جنگ صفین هنگامی‌که سربازان معاویه قرآن‌ها را بر نیزه‌ها زدند و مدعی حکمیت قرآن شدند، چندین هزار نفر از یاران خشکه مقدس و بی‌فکر امام علی(ع) با شمشیرهای کشیده بالای سر ایشان ایستاده بودند که یا باید مالک برگردد یا ترا می‏کشیم. در این هنگام حضرت به مالک پیغام داد اگر می‏خواهی مرا زنده ببینی، برگرد. (مطهری، 1373، ج 1: ص 117)

خوارج تا سال‌ها وجود داشتند آن‌ها با تمام خلفا مخالف‏ بودند . با عثمان خوب نبودند . می‏گفتند عثمان نیمه اول عمرش خوب بود، نیمه دومش منحرف شد. با علی(ع) خوبنبودند و معتقد بودند اوائل خوب بود اما هنگامی که تن به حکمیت دادنعوذ بالله کافر شد. با معاویه براستی دشمن‏ بودند . معاویه را از علی بدتر می‏دانستند و اساساً با تمام خلفا دشمن بودند و با همه جنگیدند تا بالاخرهمنقرض شدند. (همان: ص 119)

امام علی(ع) از جمله افتخارات خود را درک خطر این جمود فکری و جریان انحرافی و مقابله با آن می‌دانند و می‌فرماید: این من بودم که خطر بزرگی را که از ناحیه این خشکه مقدسان متوجه شده‌بود درک کردم؛ پیشانی‌های پینه بسته جامه‌های زاهدانه، و زبان‌های دائم‌الذکرشان نتوانست چشم بصیرت مرا کور کند. من بودم که دانستم اگر این‌ها پابگیرند چنان اسلام را به جمود، تقشر، تحجر و ظاهرگرایی خواهند کشاند که دیگر کمر اسلام راست نشود.(همان: ص 67)

امیرالمؤمنین(ع) معتقد بودند که خوارج سوء نیت ندارند، اما کج سلیقه‌اند، جمودفکری دارند. از این رو در نهج البلاغه ، در مقایسه میان خوارج و اصحاب معاویه حضرت فرموند بعد از من خوارج را نکشید ،اینها با اصحاب معاویه خیلی فرق دارند ، اینها دنبال حق هستند ولی‏احمقند، اما آنها از اول دنبال باطلند و به آن هم رسیدند. (رک: سید رضی: خطبه 59/ رک: مطهری، 1373، ج 1: ص 119)

در یک کلام اگر بخواهیم بفهمیم جمود با دنیای اسلام چه کرده است باید بجای اینکه بپرسیم قرآن ناطق را چه کسی کشت ؟ و بعد پاسخ دهیم؛ البته عبدالرحمن بن‌ملجم ، (بجای آن) بپرسیم؛ قرآن ناطق را چه چیز کشت؟ آنگاه در پاسخ باید‌ بگوئیم جزم و جمود، خشک مغزی و خشکه مقدسی.به تعبیر دیگر اسلام مجروح جزم و جمود شد. (مطهری، 1373، ج 1: ص 122)

 

منـابع و مأخــذ

قرآن کریم

-ابو محمد‌الحسن‌بن علی‌بن‌الحسین‌بن شعبه‌الحرانی، (1388)، تحف‌العقول عن آل‌الرسول صلی‌الله علیه و آله، قم، حبل‌المتین‏?.

تاجدینی، فرهاد، (1366)، تحجر و جمود، تربیت، شماره نهم، سال دوم، تابستان.

حسینی، سیدجواد، (1386)، تعــصّب، مبلغان، شماره 97.

س‍ی‍د رض‍ی‌، (1379)، ‌نهج البلاغه، ق‍اه‍ره‌، ق‍م‌ ‌، ف‍اطم‍ه‌ال‍زه‍را(س‌).

-عارف، رضا، تعمیق باورهای دینی و اعتلای هویت اسلامی، طرح پژوهشی جهاددانشگاهی، کارفرما: سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران، 1390.

مطهری، مرتضی، (1373)، اسلام و مقتضیات زمان، تهران، صدرا، چ نهم ، ج 1.

معادیخواه، عبدالمجید، (1372)، فرهنگ تفصیلی مفاهیم نهج‌البلاغه،‌ چ اول، تهران، نشر ذره، ج2.

ملکیان، مصطفی، (1384)، معمای جاودانه معیار دینداری، روزنامه ایران، تیرماه.

 

 

 


92/5/22::: 12:38 ع
نظر()
  
   1   2      >
پیامهای عمومی ارسال شده
+ به بهانه سالِ «تولید؛ پشتیبانی­ ها و مانع­ زدایی­ ها» آسیب شناسی فرهنگ مدیریتی به عنوان مانعی از موانع تولید در کشور رضا عارف چهارشنبه 19 خرداد 1400 برای دریافت متن کامل بر لینک زیر کلیک نمایید https://s18.picofile.com/file/8435997976/Article_1400_03_19.pdf.html